براي انتخاب كلاه ايمني چه نكاتي را در نظر بگيريم

نكاتي درباره كلاه ايمني

بارها و بارها در بسياري از حوادث منجر به مرگ، اين نكته از سوي كارشناسان ايمني مطرح شده كه در صورت استفاده كارگر از وسايل حفاظت فردي، حادثه به مرگ وي منجر نمي شد. نقش استفاده از وسايل و تجهيزات حفاظت فردي در تأمين سلامت كاركنان در برابر حوادث و بيماري هاي ناشي از كار بر كسي پوشيده نيست. با اين حال، هنوز هم در بسياري از محيط هاي كاري، چه از سوي كارفرما كه وظيفه تأمين اين وسايل و ارايه آموزش هاي لازم را به كاركنان دارد و چه از سوي كاركنان كه وظيفه شان استفاده صحيح از اين وسايل در هنگام كار است، كوتاهي ها و بي توجهي هاي بسياري را شاهد هستيم.
وسايل حفاظت فردي شامل لباس كار، پيش بند، كلاه ايمني، كلاه كار، سربند، انواع ماسك، عينك ايمني، گوشي حفاظتي، كمربند ايمني، دستكش هاي ايمني و حفاظتي، كفش ايمني، چكمه هاي حفاظتي و انواع ديگري از لوازم هستند كه موجب حفظ سلامتي كارگران از خطرات و بيماري ها در محيط هاي كاري مي شوند. اين بار به ويژگي ها و خريد كلاه ايمني مناسب مي پردازيم.

● كي از كلاه ايمني استفاده كنيم؟

در مواقعي كه احتمال افتادن اشيا از بالا و برخورد آنها با سر وجود داشته باشد و يا اينكه احتمال برخورد سر با موانعي در محيط كار باشد و نيز هنگامي كه كارگر در نزديك قسمت هاي برق دار كار مي كند، استفاده از كلاه ايمني و حفاظت از سر الزامي است.

● انواع كلاه ايمني

به طور كلي كلاه هاي ايمني به سه دسته تقسيم مي شوند:

▪ دسته اول (Class A): اين كلاه ها براي مصارف عمومي استفاده مي شوند. در برابر ضربه مقاومت و محافظت خوبي دارند اما در برابر جريانات الكتريكي درجه حفاظت شان پايين است. از اين گروه كلاه ها بيشتر در عمليات معادن، ساختمان سازي، كارخانجات و صنايع مشابه استفاده مي شود.

▪ دسته دوم (Class B): اين كلاه ها براي كساني پيشنهاد مي شود كه در محيط هايي با جريانات الكتريكي بالا كار مي كنند. اين كلاه ها در برابر ضربات ناشي از سقوط اشيا، شوك الكتريكي ولتاژ بالا و سوختگي مقاوم اند.

▪ دسته سوم (Class C): كلاه هاي اين دسته وزن سبكي دارند و براي محافظت هاي محدود پيشنهاد مي شوند. اين نوع كلاه ايمني، سر كاركنان را در برابر ضربات ناشي از برخورد با اشياي ثابت محافظت مي كنند ولي در برابر سقوط اشيا و يا شوك الكتريكي مقاومتي ندارند.

 ۱۲نكته درباره كلاه ايمني

هر وسيله حفاظت فردي بايد مطابق با استانداردها و شرايط خاصي ساخته شود تا در هنگام استفاده، فرد را از خطرات حفظ كند. كلاه ايمني استاندراد نيز بايد در برابر برخورد با اشيا مقاوم باشد، توانايي جذب ضربات را داشته باشد و آنها را به سر فرد انتقال ندهد.

كلاه ايمني بايد ضدآب و كندسوز باشد.

 براي آنكه كلاه كاملا روي سر قرار بگيرد و در جاي خود محكم باشد لازم است بند ها و تسمه هايي داشته باشد كه فاصله اين بندها از جدار داخلي كلاه بين ۱ تا ۴/۱ اينچ معادل ۱۸/۳ تا ۵۴/۲ سانتي متر باشد.

 كلاه ايمني بايد داراي برگه مشخصاتي باشد كه در آن نام كارخانه سازنده و گروهي كه كلاه در آن قرار مي گيرد و نيز استاندارد تاييدكننده آن آمده باشد. در آمريكا سال ۱۹۹۴ به بعد تمام كلاه هاي ايمني بايد داراي استاندارد ANSI باشند.

معمولاً وزن كلاه ايمني به طور كامل از ۴۰۰ گرم تجاوز نمي كند. كلاه بايد از مواد غيرقابل احتراق ساخته شده و در مقابل جريان برق عايق باشد.

 به منظور حفاظت سر، صورت، پشت و گردن دور تا دور كلاه ايمني بايد لبه دار باشد.

براي كار در فضاي نسبتا كوچك و تنگ كلاه بايد كوتاه بوده و در صورت لزوم فاقد لبه باشد.

 كلاه هايي كه در فضاي خيلي مرطوب مورد استفاده قرار مي گيرند بايد از نظر رطوبت غير قابل نفوذ باشند.

 نوارها و چرم داخل كلاه بايد به سهولت قابل تعويض باشند.

 براي استفاده از كلاه ايمني كه متعلق به شخص ديگري بوده بايد قبلاً داخل آن ضدعفوني شده و در صورت لزوم چرم و نوارهاي داخل آن تعويض شود.

 كاركناني كه داراي موهاي بلند هستند، به خصوص كاركناني كه با ماشين كار مي كنند و يا در جوار آن مشغول كار هستند بايد به وسيله سربند و يا وسيله حفاظتي ديگري موهاي سر خود را كاملاً بپوشانند.

سربند كاركناني كه در مقابل آتش و يا جرقه و يا مواد مذاب و يا امثال آن كار مي كنند بايد از جنسي تهيه شده باشد كه به آساني آتش نگيرد و در مقابل شستن و ضدعفوني كردن به وسيله تركيبات صنعتي مقاومت كافي داشته باشند.

خوشبختانه امروزه كلاه ايمني در تنوع بسيار بالايي در ايران توليد مي شود و هر فردي با هر توانايي شغلي مي توانند بهترين كلاه ايمني متناسب با شغل خود را از سايت ايمن ترافيك كالا خريداري نمايند. خريد كلاه ايمني مطابق با شغل و خطرات موجود در محيط كار امري بسيار ضروري است. در صورت تمايل مي توانيد با شماره هاي داخل سايت تماس گرفته و از مشاوره رايگان در زمينه قيمت كلاه كار در انواع مختلف، نوع كلاه ايمني و متريال به كار رفته در ساخت آن با مشاوران و كارشناسان ما مشاوره رايگان داشته باشيد.

 فروشگاه اينترنتي ايمن ترافيك كالا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.